دموکراسی

سلام دوستان عزیز بحثی که امروزه داره مثل نقل و نبات تو زبون مردم عادی میچرخه و همه به یک نحوی موضوعات مختلف رو به سمتش می کشند بحث آزادی و یا وجود دموکراسی در جوامع است...این موضوع و مسایل پیرامون آن گاهی بدون اطلاع از اصل آزادی و تعاریف مربوط به دموکراسی بیان میشه و درواقع برخی تنها اسم و کلمه رو بلدن و از آنها چیزی نمی دانند و هدفی ندارند تا به این اصل دست پیدا کنند...همین موضوع باعث شد تا چند کلامی در مورد دموکراسی صحبت کنم...

دموکراسی برگرفته از واژه يونانی دِموس ، به معنای مردم است . در حکومت های دموکراتيک ، اين مردم اند که بر قانون گزار و دولت حکومت می کنند.اگر چه تفاوت های جزئی ميان حکومت های دموکراتيک مختلف جهان به چشم می خورد، برخی اصول و شيوه های خاص دولت های دموکراتيک را از ساير اشکال دولت ها متمايز می سازند.

*دموکراسی شرایط خاص و دولتی را در برمی گیرد که کليه شهروندان آن ، چه مستقيم و چه غير مستقيم و از طريق نمايندگان منتخب خود ، از قدرت استفاده و وظائف مدنی خود را انجام می دهند.
*دموکراسی مجموعه ای از اصول و روش ها است که از آزادی انسان دفاع می کند ؛ دموکراسی نهادينه شدن آزادی است . حال این آزادی باید در چه حوزه هایی باید باشد و در چه حد ؟ باید درقانون کشورها جستجو کرد که طبیعتا به دلیل فرهنگ های گوناگون و بعضا وجود ادیان مختلف متفاوت است . یعنی نمیشه که نوع آزادی که در کشورهای غربی نهادینه شده در زمان فعلی در کشور عزیزمون پیاده کرد .
*دموکراسی بر پايه حکومت اکثريت و حفظ حقوق فردی و اقليت ها استوار است . تمامی دموکراسی ها، ضمن احترام به خواست اکثريت ، مدافع سرسخت حقوق اساسی افراد و همچنين گروه های اقليت هستند .
*دموکراسی ها مراقب تشکيل دولت های مرکزی قدرقدرت هستند و با هدف تمرکز زدايی، آنها را به سطوح ايالتی و محلی خرد می کنند با درک اين که دولت های محلی بايد در حد امکان در دسترس و پاسخگو مردم باشند البته این موضوع درایران وجود ندارد و دولت مرکزی به همه ایالات (همان استانها) نظارت میکند...شاید برخی بگویند که وجود مجلس و شوراهای مستقل درواقع همان کار را میکند ولی باید بگم که این نهادها مخصوصا شوراها تنها برای سرگرم کردن مردم تشکیل شده البته در تهران اوضاع کمی متفاوته ؛ در شهرستانها از این نهاد به خوبی استفاده نمیشه و در نتیجه کاربرد چندانی ندارد .
*دموکراسی ها می دانند که يکی از عملکرد های اصلی شان دفاع از حقوق اوليه ای همچون آزادی بيان، آزادی دين، حق برخورداری برابر از حمايت قانون، و فرصت سازماندهی و مشارکت کامل در امور سياسی، اقتصادی، و فرهنگی يک جامعه است.
*دموکراسی ها به طور منظم انتخابات آزاد و عادلانه برگزار می کنند که همه شهروندان حق شرکت در آن را دارند. در يک دموکراسی، انتخابات نمی توانند نمايی ظاهری باشند که ديکتاتورها و يا يک حزب خاص پشت آن مخفی شوند، بلکه، انتخابات رقابت های واقعی هستند بر سر حمايت مردم.
*دموکراسی دولت ها را قانون مدار می سازد و متضمن اين است که تمامی شهروندان از حمايت برابر قانون برخوردار باشند و دستگاه حقوقی از حقوق شان دفاع کند. وجود یک دستگاه حقوقی خوب مستلزم استقلال است...یعنی نباید در چنین سیستمی دستگاه قضایی به دولت و حکومت وابسته باد که در اینصورت ممکن است نتواند در مواردی از حقوق مردم دفاع کند .
*دموکراسی ها متفاوت از يکديگر اند و هر يک از آنها حيات سياسی، اجتماعی، و فرهنگی خاص ملت خود را منعکس می کند. دموکراسی ها همگی بر پايه يک سری اصول اساسی استوار اند، نه بر پايه شيوه های يکسان.
* در يک حکومت دموکراتيک، شهروندان نه تنها حق و حقوق دارند ، بلکه موظف به مشارکت در سيستم سياسی ای هستند که از حقوق و آزادی ها يشان دفاع می کند حال در ایران موضوع این است که کسی از میزان حقوق خودش آگاه نیست و اصلا نمی داند که در چه شرایطی است که می تواند برای جامعه مفید باشد و در چه شرایطی باید از حق خود دفاع کند...در ایران تنها زمانی میتوان در سیستم سیاست دخالت کرد که بحث انتخابات و حضور مطرح باشد .
*جوامع دموکراتيک به ارزش هايی همچون تحمل ، همکاری، و مدارا پايبند هستند. دموکراسی ها دريافته اند که برای دستيابی به وفاق ، مدارا لازم است و همچنين اينکه شايد وفاق هميشه قابل حصول نباشد .
به قول ماهاتما گاندی ، "عدم تحمل خود يک نوع خشونت است و يک مانع برای به وجود آمدن يک روحيه دموکراتيک راستين."


37 نظرات:

ناشناس گفت

سلام
در یک کلام میشه گفت که دموکراسی که در ایران میخوایم آزادی بیانه و اینکه دولتمردان به حرف ما گوش بدن و بعد قضاوت کنند

ناشناس گفت

سلام. دموکراسی همینطور که گفتی حکومت اکثریت مردم است با قواعد و ملزومات مدونی که در هر اجتماع بر اساس هنجارهای اون تعیین میشه و متضمن حقوق اقلیت هم است . قواعد بازی در حکومت دموکراسی یعنی حق ازادی بیان برای تک تک افراد اجتماع . از هر جاییگاه و مقام و منزلتی. البته به حمد الله ما بالاترین دموکراسی را داریم اونم فقط برای اقلیت و این بالاترین ورژن جدید دموکراسی است که باید در بزرگترین دانشگاههای دنیا تدریس بشه. دموکراسی اقلیتی؟؟!!
رضا رئیسی

امیدوارم گفت

زنده باد دموکراسی خواهان آزادی طلب و مصلح!
با مطلبی از معلم شهید به روزم!
پیشنهاد تبادل لینک دارم موافقید؟
منتظر پاسخ ونظرات ارزشمندتون هستم!

ارتش سبز گفت

خانه از پایبست ویران است/خواجه در بند نقش ایوان است

این حرفا رو نزن....
دموکراسی و آزادی از سر و روی این کشور میباره!!!!
مگه نمیدونی ا.ن خیلی لیبراله!!!!!!!

GHOST گفت

شیر پیر... شنبه یازدهم مهر 1388

می گذشتم از دیار خاطره ها. ورق می زدم گذشته را.

باز دیدمش، مثل همیشه در کنجی نشسته بود.شیر پیر آرام و متین. از حالش پرسیدم جوابی نداد و با سر به کفتار پیراشاره کرد. این موجود پست، کریه، نکبت بار. حتی از تلاقی چشمانم به به او می گریختم. نمی خواستم خاطرات گدشته و آن همه ذلالت به یاد آورم.

منتظرت هستم

GHOST گفت

دوست عزیز:

پیرامون مسئله ای که مطرح شد اطلاعات بسیار خوبی ارائه کردی که خیلی استفاده بردم.
برای مثال همین نکته که وجود شوراها به منظور تمرکز زدایی صورت میگیره و یک امتیاز برای بقای دولتهای دموکراتیک به حساب می آید.
نکته ای رو با اجازه اضافه می کنم
در ایران مردم ما هنوز آمادگی پذیرش این چنین افکاری را ندارند چون مردمی که هنوز طیف وسیعی از آنها به درک و لزوم برقراری حکومت دموکراتیک نرسیده اند نمی توانند پذیرای این موهبت باشند.
مردمی که آزادی ر بی بند و باری و آزادیخواه را مرتد می دانند هنوز آماده نیستند.
تشکر از اطلاعات مفیدت.
خیلی استفاده کردم

سینا گفت

سلام مطلب خوبی بود
در یک پست بسیار کوتاه واقعا زیبا بیان کردی ولی در مورد اینکه مردم این مباحث رو نمیدونن و اطلاعی ازشون ندارند مخالفم چونکه در حال حاضر مردم به سطح خوبی از تفکر رسیده اند
ممنون از شما

ناشناس گفت

سلام
خوبه که داری در مورد مطالبی که بیشتر بصورت پایه هستند وارد میشی چونکه این حرکات از جانب شما باعث میشه که دیگران بیشتر به فکر فرو برن و شاید بهتر حرفای ما رو بفهمند
یا علی

آزاده گفت

دموکراسی، آزادی، حق شهروندی...
حقوق انسانی...
این کلمات چقدر غریب شدند این روزها!

آزاده گفت

دموکراسی، آزادی، حق شهروندی...
حقوق انسانی...
این کلمات چقدر غریب شدند این روزها!

مجید گفت

سلام
در چنین دنیایی یه کم این کلمات گم شده اند و کسانی که زیاد به این مسایل می پردازند در واقع یه مقدار در خواب بسر میبرند
آخه برادر کجا آزادی و دموکراسی برقراره که بخواد توی ایران هم وجود داشته باشه؟؟!!
در کل مطالب عمیقی رو بیان میکنی که گاهی آدمی رو به چند لحظه تفکر فرو میبره

خسته نباشی

غزال گفت

سلام خاكستر عزيز
دموكراسي هميه كه شما در اين مطلب بيان كرديد.
زنده باد آزادي زنده باد شما

عماد گفت

سلام
ممنون از اينكه دموكراسي را تعريف كردي
ولي مشكل در دانستن تعريف لغوي و يا ندانستن ان نيست. مشكل در باورداشتن ان است كه به نظر مردم ما هنوز به باور و و همچنين درك درستي از دموكراسي نرسيده اند
وبلاگ اموزنده اي داري
تمايل به تبادل لينك هستي

بیخودی ها گفت

سلام به دوست سبز اندیش و همرزم .
ممنون که این یکی لینکتون رو هم بهم دادین .
مطالبتون جالبه . سیو میکنم تا سر فرصت بخونم .
امیدوارم همیشه سبزو آزاد باشین .
این یکی وبتون رو هم لینک میدم .

newsens گفت

تحلیل من مبتنی بر یه واقعیت علمیه، اگر قراره تغییری در این شرایط ایجاد شه باید از سمت نخبه ها پیگیری بشه، توده ها همواره در انقلابات دنباله روند. انتقاد من از روز جمعه به این علته که اگر تویه ورزشگاه شعار و یا درگیری می شد به بهترین صورت از مسخره ی ملی پخش می شد و یا نمی شد که در هر حال سیمای پلید آقایان را به بهترین وجه منعکس می کرد. اما دریغ که دوستان ما در ورزشگاه اهله کتک خوردن نبودن شاید اگر ما بودیم از باتوم کمتر می ترسیدیم!!

newsens گفت

تحلیل من مبتنی بر یه واقعیت علمیه، اگر قراره تغییری در این شرایط ایجاد شه باید از سمت نخبه ها پیگیری بشه، توده ها همواره در انقلابات دنباله روند. انتقاد من از روز جمعه به این علته که اگر تویه ورزشگاه شعار و یا درگیری می شد به بهترین صورت از مسخره ی ملی پخش می شد و یا نمی شد که در هر حال سیمای پلید آقایان را به بهترین وجه منعکس می کرد. اما دریغ که دوستان ما در ورزشگاه اهله کتک خوردن نبودن شاید اگر ما بودیم از باتوم کمتر می ترسیدیم!!

غزال گفت

سلام به خاکستر بی وفا
اسممو نشونم بده تا من هم جواب سئوالتو که پرسیده بودی اشتباه نمیکنی را بدم. آقا من اشتباه نمیکنم چون اسممو نمیبینم.نکنه اسمم مثل اون حاله نور نامرئیه؟
عزیزم خوش باشی

reza گفت

سلام.آنچه آقای خامنه ای با سپاه و انقلاب کرد .

سرداران سپاه . ازپاسداری انقلاب مردم تا به

خاک وخون کشیدن مردم.

GHOST گفت

افراط بلای جان اصلاحات... سه شنبه چهاردهم مهر 1388


چندی ار دستگیری سعید حجاریان از چهره های سر شناس اصلاح طلب می گذرد ، تا اینکه خبر آزادی او چند روز پیش منتشر و از طرف خانواده اش نیز تایید شد. بسیاری حجاریان را مغز متفکر و نظریه پرداز بزرگ اصلاح طلبان می دانند.

او از سمت خود در حزب مشارکت استعفا داد و فضای حاکم را نامناسب خواند و گفت در این زمان فعالیت را مناسب نمی داند.

این مورد که اعتراف های حجاریان و سایرین از مشروعیت و صحت برخوردار نبوده و نیست درست اما ضربه ای که از این طریق به پیکره ی اصلاحات وارد شده را چه کسی جبران و مرمت خواهد کرد؟

در روح موج سبز
منتظرتم رفیق

مرگ بر ديكتاتور گفت

سلام دوست عزيز،
نكات جالبي ذكر كرديد.دموكراسي به طور خلاصه بر پايه قانون مداري، قدرت را محدود و آزادي هاي اجتماعي (اعم آزادي بيان، مطبوعات و ... ) را به دنبال دارد.حكومت دموكراتيك موظف است كه در تفكيك قواو استقلال يافتن قوه قضاييه اقدام نمايد.
در كل مطلب بسيار كاملي بود.
موفق باشيد و سبزانديش

ناشناس گفت

سلام
دموکراسی رو که شما تعریف کردید همه در قانون اساسی ما پیدا میشه پس جمهوری اسلامی یک نظام دموکراتیکه
حداقل با تعریفی که از طرف شما بیان شد میشه اینطوری قضاوت کرد

vida گفت

salam doste golam khobi?
felan

رضا گفت

سلام .سر تیپ نقدی


از عراق رانده ای . که تا قلب سپاه پیش رفته!!!!

علي گفت

سلام با دو نظرسنجی اپدیتم حتما شرکت کنید

امید گفت

سلام
مطلب جالبی در باب تعریفی کوتاه از دموکراسی بیان کردید
دموکراسی به نظر من فقط اینه که ما بتونیم راحت حرف بزنیم و از چیزی نترسیم البته فعلا و در زمان حال
باید دید که سرنوشت چه چیزی را برای ما رقم میزنه
سبز باشید دوستان

جوابیه به ویدا (از طرف نویسنده) گفت

سلام
ممنون...
بد نیستیم...غمی نداریم به جز غم دوری شما...امیدوارم که خوب باشی...
مرسی که سر زدی عزیز...

شاد باشی...
به امید ازادی سبز...

""خاکستر""

نیما گفت

سلام وازه دموکراسی در کشورمون با اسم مردم سالاری دینی بیشتر شنیده میشه ولی اون زمانی که موقعیتش وجود داشت ما هش توجهی نکردیم و همیشه از باب تمسخر بهش نگاه کردیم
ولی حالا میفهمیم که چه چیزی را از دست دادیم الان تنها مساله و حرفی که سزاوار منو شماست اینه :

از ماست که بر ماست

omid گفت

دیکتاتور پذیری در جامعه ایرانی.........

GHOST گفت

داداش کجایی تو؟؟؟ چند وقته که آپ نمی کنی!!!

جای تعجبه...

نگرانت شدم. سلامتی؟

shahla گفت

معنی لغوی دموکراسی رو همه ما می دونیم و خدا روشکر ساعتها می تونیم در موردش حرف بزنیم امادر عمل ؟
خیلی از ما فکر می کنیم که دموکراسی یعنی هر چه که من می گم درسته !! و همه باید به اون عمل کنند.
سک چیزی شبیه به جمله ای که بارها و بارها از زبان نوچه های دیکتاتوری شنیدیم .(در ایران آزادی بطور مطلق وجود دارد!!)

ناشناس گفت

سلام
مطلب جالبی نوشتی
خسته نباشی ولی با این اوضاع اصلا حال ندارم که در مورد چنین مسایلی به بحث بشینم و دیگران را راهنمایی کنم
اینا نشاط رو ازمون گرفتن

رضا اسدآبادی گفت

با سلام

اولا بروزم

دوما در کشوری که یکی مثل مصباح و شیخ فضل الله میگن دموکراسی کفره...
باید اول از حقوق حیوانی و رعایت اصول حیوانی شروع کرد...یاعلی...

zahra گفت

به امید پیروزی جنبش سبز

یار همیشه سبز گفت

درود
به امید روزی که آزادی را در آغوش بگیریم و دست در دست هم ندای یار دبستانی من سر دهیم...

امیدوار گفت

دوست خوبم سلام!
نمیدونم برای چی از تبادل لینک من استقبال نکردیدامابا این حال
با مطلبی در باب امام صادق به روزم!
پیشنهاد می کنم بخشی از پست قبلی از کتاب نامه ای برای فردای دکتر خاتمی را بخوانید!

امیدوار گفت

دوست خوبم سلام!
نمیدونم برای چی از تبادل لینک من استقبال نکردیدامابا این حال
با مطلبی در باب امام صادق به روزم!
پیشنهاد می کنم بخشی از پست قبلی از کتاب نامه ای برای فردای دکتر خاتمی را بخوانید!

راه سبز امید گفت

سلام
برای راهپیمایی ۱۳ آبان تا حالا چیکار کردیم؟ چه ایده ای داری؟ از راهپیمایی های قبلی تجربه ای داری که بهمون بگی ؟ اصلا شرکت می کنی یا نه؟!
بیا نظراتتو بگو که شدیدا بهش احتیاج داریم
منتظرتم