شکایت از صانعی

محمود احمدی نژاد، در اقدامی بی سابقه علیه آیت الله العظمی یوسف صانعی، اقامه دعوا کرد. این شکایت در حالی روز یکشنبه به دادگاه ویژه روحانیت تسلیم شده که در تاریخ ایران _حتا دوران پیش از انقلاب_ سابقه نداشته که دولت مردی یک مرجع تقلید مسلم را_ آن هم به دلیل سخنانی که گفته است _ به دادگاه بکشاند.
روز یکشنبه خبرگزاری های حامی دولت ایرنا و فارس به نقل از منبعی آگاه در دفتر احمدی نژاد از شکایت دفتر حقوقی این نهاد از آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، خبر داده است.
این فرد که نخواسته نامش فاش شود به ایرنا گفته است: در پی سخنرانی آقای صانعی در يکی از مجالس خود عليه رييس‌جمهوری، دفتر حقوقی رياست‌جمهوری، شکايتی را عليه وی تنظيم کرده است.
او گفته است که این شکایت به دادگاه ویژه روحانیت ارائه می شود.
ظاهرا این شکایت واکنشی است به سخنرانی ماه گذشته آیت الله صانعی در استان گلستان است.
پیش از این رسانه‌های و سایت‌های طرفدار محمود احمدی‌نژاد، آیت الله صانعی را متهم کرده بودند که به وی نسبت «حرام‌زداگی» داده است و برخی از آنها هم مانند سایت رجا نیوز به طور تلویحی خواستار مجازات این مرجع تقلید شده بودند.
در پی نسبت دادن این اتهام، دفتر آیت الله صانعی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آيت الله العظمی صانعی آمده است ناظر به حکايتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هيچ ارتباطی به اشخاص و آنچه شما بيان نموده‌ايد نداشته و ندارد و در کل درتضاد با آن می‌باشد.»
آیت الله صانعی از جمله مراجعی است که در برابر رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد به شدت واکنش نشان داده است.
در سخنرانی‌ای که آیت الله صانعی در مردادماه امسال در گرگان انجام داد و فیلم آن در اینترنت منتشر شد، این مرجع تقلید ضمن حمایت قاطع از میرحسین موسوی، عاملان و مسببان قتل‌ها و شکنجه‌های روزهای اخیر را به عذاب ابدی در جهنم مبتلا دانست.
وی همچنین در این سخنرانی تصریح کرد که حرف میلیون‌‌ها نفر را که معتقدند در انتخابات تقلب شده است، نادیده می‌گیرند و حرف و نظر یک نفر را ارجح می‌شمارند که این امر به گفته وی در تعارض با روش پیامبره اسلام و خلاف عقل است.
آیت الله صانعی در این سخنرانی با انتقاد شدید از مسئولان جمهوری اسلامی، اظهار داشت که «قلب» فرزندان مردم را درخیابان «نشانه» گرفتند، یا در بازداشتگاه کشتند و گفتند «مننژيت» گرفته یا «بیماری مسری» آمده است.
وی همچنین رسانه‌های حکومتی را به دروغ‌پردازی متهم کرد و از مخاطبان خود خواست از این رسانه‌ها اطلاعات نگیرند.
آیت الله صانعی در بخشی از این سخنرانی با اشاره به سرکوب‌های پس از انتخابات گفته بود: «به قدرتت نناز؛ ما آن قدر از این قدرت‌ها دیده‌ایم که ذلیل شده‌اند؛ گریه می‌کردند.»



آیت الله صانعی کیست؟
یوسف صانعی (متولد ۱۳۱۶ هـ ش.) یکی از مراجع تقلید مسلم شیعه است که به خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص دارد. او در روستای نیک آباد اصفهان متولد شد. در فلسفه از شاگردان میرزا جهانگیرخان و در فقه از شاگردان آیت‌الله میرزا حبیب‌الله رشتی بوده‌است. میرزا حبیب‌الله رشتی به میرزای شیرازی، رهبر نهضت تنباکو، دلبستگی فراوان داشته و از مروجان وی بوده‌است.
پدرش، حجت‌الاسلام شیخ محمدعلی صانعی، و پدربزرگش، آیت‌الله حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بوده‌اند.
او در سال ۱۳۲۵ هجری وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. صانعی در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال ۱۳۳۴ رتبه اول را احراز نمود و مورد تشویق آیت الله بروجردی قرار گرفت.
او از همین سال در درس خارجِ آیت‌الله العظمی خمینی شرکت کرد و تا سال ۱۳۴۲ به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانی مُتقن ایشان بهره برد و در زمره شاگردان موفق او قرار گرفت. حضور فعال در درس خارج آیت‌الله خمینی طی سالیان دراز و ممارست فراوان نسبت به فراگیری مبانی و تحقیقات او، اِشراف او را بر دیدگاه‌های فقهی و اصولی بنیانگذار جمهوری اسلامی را به درجه‌ای رساند که به تعبیر او، در حد شعور مبانی بود و از حد صِرف دانستن، بالاتر.
صانعی توانست در ۲۲ سالگی به مرحله اجتهاد دست یابد. او علاوه بر سالها شاگردی در حوزه درس آیت الله خمینی، از دیگر استادان علوم دینی چون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله محقّق داماد و آیت‌الله اراکی نیز بهره برد. وی از سال ۱۳۵۴ رسماً تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقّانی (شهیدین) شروع نمود و تقریرات آن درس به قلم دو تن از شاگردانشان، موجود است.
اغلب مبارزات سیاسی و فعّالیتهای انقلابی صانعی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش در ابعاد فرهنگی و تبلیغاتی بوده‌ است. این تلاشها از طریق تبلیغ، سخنرانی، حضور در تظاهرات و راهپیماییها و صدور اعلامیه و بیانیه‌های سیاسی انجام می‌گرفت.
بر اساس آنچه در جلد سوم کتاب اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده‌است، نام و امضای یوسف صانعی، در ذیل حدود سی اعلامیه سیاسی و انقلابی به ثبت رسیده‌است که اولین آن، نامه‌ای است که پس از انتقال روح‌الله خمینی از ترکیه به نجف اشرف، از سوی علمای قم، خطاب به وی نوشته شده‌است. تاریخ انتشار این نامه مهر ماه ۱۳۴۴ است. همچنین آخرین بیانیه‌ای که نام و امضای وی و دیگر همراهان انقلاب در ذیل آن به چشم می‌خورد، اعلامیه‌ای است که در مخالفت با دولت بختیار، در تاریخ ۱۳۵۷/۱/۱۷ صادر شده‌ است.
مهم‌ترین بیانیه شدیداللحن علمای قم در قبل از انقلاب، بیانیه مربوط به «خلع ید شاه از حکومت» است که به تأیید جمعی از فضلا و مدرّسان حوزه علمیه قم رسیده‌ است و نام و امضای آیه‌الله صانعی نیز در ذیل آن به چشم می‌خورد.
آیت الله یوسف صانعی در اوایل انقلاب در صدا و سیما رساله امام خمینی را آموزش می‌داد و پس از کناره گیری از کلیه مناصب حکومتی به قم رفته و درس خارج خود را ادامه داد. برای اولین بار رساله توضیح المسائل ایشان در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی چاپ شد.
دیدگاه‌های ویژه در مورد حقوق زنان
آیت‌الله صانعی، در مورد حقوق زنان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اکثر مراجع دارد. از جمله:
* عدم شرطیت مردبودن در مرجعیت دینی* عدم شرطیت مردبودن در کلیه مناصب حکومتی

* عدم شرطیت مردبودن در قضاوت

* تساوی زن و مرد در قصاص نفس و اطراف

* تساوی دیهٔ زن و مرد در دیهٔ نفس و اطراف

* زن، در صورتی که شوهرش وارث دیگری نداشته باشد، تمام اموال شوهر را ارث می‌برد.

* ارث بردن زن از همهٔ اموال شوهر (از عین منقولات و از قیمت غیرمنقولات)* عدم حرمت خروج زن از منزل بدون اجازهٔ شوهر، در مواردی که خلاف شئون مرد و یا خلاف حق استماع مرد نباشد.

* عدم نیاز به اذن شوهر در نذری که در مورد خود زن بوده و یا در مال خود مستقل باشد، در صورتی که خلاف حق استمتاع مرد نباشد.

* طلاق در دست مرد است، ولی اگر زن مهریهٔ خود را ببخشد و درخواست طلاق نماید، بر مرد واجب است که او را طلاق دهد.

* مادر هم مانند پدر در قتل فرزند قصاص نمی‌شود، مگر آنکه مرگ به علت اغراض شخصی باشد که در آن صورت، حکم پدر و مادر یکسان بوده و هر کدام به دلیل اغراض شخصی دست به قتل فرزند بزند، باید قصاص شود.

* با نبود پدر، مادر بر طفل و اموال او ولایت دارد و بر پدربزرگ مقدم است.

* ازدواج موقت مختص به شرایط خاص می‌باشد نه به عنوان عدل ازدواج دایم.دیدگاه‌های ویژه در مورد غیرمسلمانان

ایشان در مورد غیرمسلمانان نیز دیدگاه‌های متفاوتی دارد. از جمله موارد زیر:
* برابری دیهٔ غیرمسلمان با دیهٔ مسلمان

* تساوی غیرمسلمان و مسلمان در قصاص


29 نظرات:

نیما گفت

سلام
جالبه حالا کار به جایی کشیده که مراجع هتاکی میشه
خب قدم بعدی چیه؟

نیما گفت

سلام
جالبه حالا کار به جایی کشیده که مراجع هتاکی میشه
خب قدم بعدی چیه؟

رضا گفت

سلام يک رواني مثل ريس جمهور کودتاچي ما رفته آز يک شخصيت بالا مقام شکايت کرده.
فردا مي گويند صانعي با انگليس و آمريکا واسرائيل کار مي کرده.

عباس گفت

سلام دوست خوبم
اطلاع رسانی جالبی بود
ایول داری
نمیدونم چطور از این آثا شکایت شده
یعنی میخوان چنین شخصیتی رو به دادگاه بکشونن
به چه جرمی؟
یه حرف که حقیقت داره؟
فردا هم میگن شما زیاد عمر کردید دارید نفس کشیدن رو برامون سخت میکنید
چه اوضاعی شده!!!!!!!!!!!!!!!!
سبز باشید

پیک سحر گفت

سلام دوست سبزم
ممنونم اطلاع دادی
احمدینژاد اونقدردچار توهم شده که فکر میکنه نباید حتی مراجع تقلید هم به جنایات و خودسریهاش اعتراض کنن اگه یه وقت رهبر هم مثلا از وجدانش استفاده کنه و اعتراضی کنه از اون هم شکایت میکنه البته حق داره این توهم براش پیش بیاد وقتی اطاعت از اون اطاعت از خدا خونده میشه بیچاره حق داره !!!!!!!!!!

افسونگر گفت

سلام
خبرشو ديروز شنيدم واقعا شرم آوره
دارن همه كسايي رو كه واقعيت ها رو ميگن محكوم مي كنن

خس و خاشاک گفت

ما پیروزیم چون حق با ماست.

GHOST گفت

دوست عزیزم:
______________
مطلب رو خوندم.
بی شرمی و مفتضح کردن خود دیگه تا چه حد؟؟؟
احمدی نژاد گورش رو با دستای خودش داره می کنه.

به نظر من این امتیاز مثبتی برای ماست چون با برخوردی که دولت کودتا با روحانیت داره ، طیف بیشتری از این قشر به سمت ما خواهند اومد.

زنده باد مبارز.
سبز باشی

GHOST گفت

دوستان عزیزم :

در نظرات وبلاگ می گشتم که به نظر یکی از دوستان با نام عدالتخواه برخوردم. این دوست عزیز در بلاگش خودش رو پیرو ولایت فقیه و حاکمیت و رئیس دولت کودتا می نامد.

منتظرتون هستم...

سبز باشید

reza گفت

سلام . راستي چرا نظام اين همه ترس داره آز وبلاگ نويس ها و آزادي بيان؟؟؟

مرگ بر ديكتاتور گفت

سلام دوست عزيز،
چه جالب!
ديگر رييس دولت كودتا كارش به كجا رسيده كه از يك مرجع تقليد شكايت مي كند...

موفق باشيد

نیلوفر سبز گفت

خيلي جالبه كه ا.ن هنوز بهش نگفتن حرامزاده خودش ميگه گفتن.حتماً اينجور احساسي داشته كه بر ملاش ميكنه.ميگن چوب رو كه برداري گربه دزده حساب دستش مياد قضيه همينه.خودش ميدونه چيكارست.
احمدی نژاد راست میگه حقشه شکایت کنه اگه مادرش یه خطایی کرده که نباید این بدبخت جورشو بکشه یا جار بزنن که فلانی بعله!. حالا دری به تخته خورده ایشون رییس جمهور شده که نباید همه اسرار خانوادگیش فاش بشه..................... احمدی جون حال کردی چه دفاعیاتی ازت کردم ایشالا خودم تو دیوان لاهه هم ازت همینجوری قرص و محکم دفاع می کنم !!!!
هه هه هه هه!!!!

دختری از دیار سبز امید گفت

چی بگم.این دیکتاتور از هیچ کاری شرم نداره.

سلام دوست من.من آپم.نامه کروبی به ملت ایران و جواب به نظر گروه ویژه قوه قضاییه؛

کروبی:این فجایع مایه ی ننگ جمهوری اسلامی است

دختری از دیار سبز امید گفت

چی بگم.این دیکتاتور از هیچ کاری شرم نداره.

سلام دوست من.من آپم.نامه کروبی به ملت ایران و جواب به نظر گروه ویژه قوه قضاییه؛

کروبی:این فجایع مایه ی ننگ جمهوری اسلامی است

الهه گفت

سلام نمی دونستم علیه مراجع هم می شه شکایت کرد..
اگه می شه من شدیدا از مصباح یزدی شکایت دارم.. به کجا باید شکایتمو ببرم؟

محمد گفت

خیلی خوب شد همشون به جون همهدیگه افتادند هر چقدر اینها با هم دشمن بشند انقدر ضعیفتر و آسیب پذیر تر میشند.
به امید آزادی سبز

ایران من گفت

من از خیلیها شکایت دارم... میتونم برم شکایت کنم..؟؟؟

reza گفت

سلام . اسامی هیت قتل عام سال ۶۷. راستی چرا باید هر سال در روز قدس راهپيمايی

کنيم ؟ آگر راهپيمايی نشود نظام به چه مشگلی بر می خورد؟

البته راهپيمايی امثال روز قدس می دانم با سالهای دیگر فرق می کنند کسانی که تا امروز

نرفتن شرکت خواهند کرد وشکوه خودش را دارد.

man گفت

بذار به هر جايي دست بندازن به آخرش نزديكن...

دختری از دیار سبز امید گفت

سلام دوست سبز من.آپم بهم سر بزن و نظر هم بده.ممنون

'تهدید هاشمی رفسنجانی به استعفا' تکذیب شد .رفسنجانی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت "شما نباید دستور دستگیری مهدی کروبی را صادر می کردید"

www.fardaiiiisabz.blogspot.com

هادی رحمان زاده گفت

سلام دوست سبز من

لینک به لینک اومدم و از وباگت لذت بردم و امیدوارم بعد از این بیشتر بیام.

شکایت از مرجع تقلید شاید به ظاهر امر غیرمنتظره ای باشه ولی در حقیقت بخشی از جریان اقتدارگرایی حذف هر مانعی است...هر مانعی حتا...

خودتان بهتر می دانید

موفق باشید
به امید پیروزی

در ارتباط باشیم

مجید آقامحمدلو گفت

با سلام و درود
دوستان یک خبر بسیار بد و ناخوشایندی براتون دارم رهبری برای تداوم عمر دولت کودتا و خروج از بحران عدم مشروعیت رژِیم دست به بحران سازی های بسیار خطرناکی زده از جمله اونها تحریک تجزیه طلبان و اقوام ایرانی واللخصوص مردم آذربایجان برای جدایی واستقلال از ایران هست اینها دارن آهنگ جدایی از ایران رو در گوش مردم آذربایجان زمزه میکنند تا با متشنج شدن اوضاع کشور از آب گل آلود ماهی بگیرند و مردم ایران به درد حفظ تمامیت ارضی بیفتند و ماجرای مشروع بودن و یا مشروع نبودن رژیم رو از یاد ببرند و با این بحران ساختگی بحران واقعی رو از بین برده باشند و رژیم رو از نابودی نجات بدند
این پروژه به دست خود (ر ه ب ر ی) کلید خورده و طراحی شده و توسط ارگانهای خاصی از سپاه در حال اجراو عملی شدن هست
این پروژه بسیار برای یکپارچگی ایران خطرناک و مرگ آور هست که در صورت استقبال مردم آذربایجان از این فتنهء شوم کشور دچار جنگ داخلی تا سالهای متمادی خواهد شد.
همنطور که میدونید آذری ها دومین جمعیت بزرگ کشور رو تشکیل میدند و با جدایی آذربایجان از ایران مناطق دیگر ایران هم از جمله کردستان، بلوچستان، و مناطق عرب نشین به راحتی و بدون مقاومت ایران از پیکرهء کشور جدا خواهند شد و از ایران به جز چند استان چیزی باقی نخواهد موند
دوستان این وطن فروش ها یک نظریه ای بسیار مهلک دارند و اون این هست که اگر قراره حکومت ما متلاشی بشه پس ایران هم باید با ما متلاشی و نابود بشه احتمالا در ماههای آینده شاهد تغیان و شورشهای اقوام ایرانی و اللخصوص مردم آذربایجان برای جدایی از ایران باشیم
از دوستان خواهش میکنم به هر طریقی که میتونند دوستان و اطرافیانشون رو از این فضیه و نقشه شوم آگاه و اطلاع رسانی کنند تا این دسیسه قبل از به بار نشستن خنثی و از بین بده بشه.

غزال گفت

سلام
خاکستر عزیز اولا ممنون از حضور سبزت در وب من
ثانیا هستم. زیر سایه شما هستم
سبز باشی

فاطمه گفت

سلام !
بازم خوبه يه اشاره به مردم مظلوم ايران كرده !

اشکان پارتی گفت

ُسلام
امیدوارم جمعه ای سبز تر از همیشه داشته باشیم .
به امید پیروزی و آزادی .

فرزاد گفت

آسمان دلم ابری بود و کوزه دلم خالی...

دعا کردم که ببارد و لب تشنه سیراب شود...

اما از آسمان دلم تگرگ بارید و کوزه شکست...

ناشناس گفت

سلام به خاكستر عزيزم
من مارشال نويسنده وبلاگ آواز قو هستم
وبلاگ منم فيلتر شد
سيستم نظر خواهي در بلاگفا هم قطع شده
خدا رو شكر اين آدرست رو داشتم
خوشحالم كه دست از وب نويسي بر نداشتي
بازم بهت سر ميزنم
كاش مي تونستم وبم رو پس بگيرم
اون وب خيلي برام عزيز بود
اگه خواستي جوابي بهم بدهي تو همين قسمت اگه امكانش بود جواب بده

احتمالا يه وب جديد مي سازم ولي متفاوت با قبلي
دست از تلاش بر نمي داريم
اميدوارم فردا موفق باشي
مواظب خودت باش

sarbazan sabz گفت

جواب خاکستر به مارشال نازنین

سلام
خوبی؟؟؟؟ بابا شما عادت دارید منو اذیت کنید تا حالا چند نفر این کار رو با من کردن و بدون اینکه بهم خبر بدن یهو میرن...بابا مردیم از دلواپسی...خدا رو شکر که حالت خوبه و هنوز هستی...چشمات روشن که فیلتر شدی...دیگه معروف شدی ما رو تحویل نمیگرفتی...باشه...
امیدوارم که وبت آزاد بشه...
آدرس خودتو حتما برام بذار...
مرسی که به فکر ما هستی...
البته ما لیاقت این همه لطف رو نداریم...
واقعاخوشحالم کردی...
منتظرت هستم عزیزم...

به امید آزادی سبز...

reza گفت

سلام بايت پيروزي در روز قدس عليه کودتاچي ها مبارک .سانسور پخش مسابقه فوتبال ؟
در مورد رحيمي معاون آول ريس جمهوري؟
حرفهاي مردم فلسطين در مورد روز قدس.
عضويت در بسيج؟