خاتمی خواستار برگزاری همه پرسی شد

خاتمی خواستار برگزاری همه پرسی شد

رئیس جمهور پیشین ایران معتقد است تنها راه برون رفت از شرایط کنونی اعتماد سازی در جامعه و برگزاری همه پرسی است. خاتمی تاکید می کند این راهکار در قانون اساسی نیز تاکید شده است.
به گزارش هم میهن سید محمد خاتمی عصر روز یکشنبه در دفتر مجمع روحانیون مبارز و در جمع خانواده های بازداشت شدگان اخیر گفت: راه کار بازگرداندن اعتماد عمومی، صرف نظر از آزادی زندانیان و رسیدگی به کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند راهی است که خود قانون معرفی کرده است «راه همه پرسی» آیا اکثریت جامعه ما این وضع را قبول دارد؟ اگر اینچنین است، بسیار خوب همه تسلیم هستیم و اگر قبول ندارد باید این اتفاقات را جبران کنیم این راهی است که قانون اساسی پیشنهاد کرده است. ما با پا فشاری روی یک موضع غلط نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.
سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران ضمن تشکر از خانواده های بازداشت شدگان گفت: ما همگی با شما همدل و همراهیم چون این عزیزان همگی از دوستان خوب ما و از چهره های برجسته ای بودند که تاوان دلبستگی به انقلاب و جمهوری اسلامی می پردازند.
او افزود: اینان کسانی بودند که از اینکه جمهوری اسلامی از معیار ها و راه های اصلی خود منحرف شود نگران بودند و تلاش می کردند اصول و معیار ها محفوظ بماند به خصوص با دفاع از حق مردم، که معتقدیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بود که به مردم شخصیت داد و رای و نظر آنان را مبنای نظام قرار داد.
او تاکید کرد: بسیاری از چهره های این دوستان که من آنها را می شناسم ( بازداشت شدگان) از چهره های خدمتگذار و فداکار و بی توقعی هستند. ما متاثریم که امروز این عزیزان در بند هستند و به همین دلیل عید ما هم آنطور که باید و شاید عیدی نیست که دلهایمان شاد باشد.
او ضمن اشاره به بعثت پیامبر گفت: ادعای ما در ایران این بود که انقلابی رخ داده با رهبری یک انسان الهی، کسی که خود بیانگر و پیرو مکتب پیامبر بود «حضرت امام» با حضور مردم در صحنه تحولی رخ داده است و حاصل این انقلاب نظامی است که هم جمهوری و مبتنی بر رای و نظر مردم و هم اسلامی و برخوردار ار معیار های اسلام است، در واقع ادعای ما این بود و هنوز هم هست.
او افزود: ما دلخوش بودیم انقلاب ما می تواند جنبه های مثبت دستاورد های تلاش تاریخی بشر را برای حاکمیت بر سرنوشت خود، برای حق حرمت مردم، برای آزادی مردم و پیشرفت همه جانبه جامعه را داشته باشد علاوه بر آن نقص های جوامع امروزی به کمک اسلامی بودن نظام جبران کند.
سید محمد خاتمی گفت: جمهوری به طور خلاصه یعنی آنکه مبنای نظام مردمند حکومت بر آمده از رای و نظر مردم است و در برابر مردم مسئول است و لوازم آن یعنی تامین حقوق مردم باید وجود داشته باشد و اسلامی بودن منظور اسلامی است که در عرصه حیات اجتماعی حضور دارد. به نظر من در صورتی یک نظام اسلامی است که علاوه بر جنبه های فردی اسلام مثل اعتقاد و اعمال و رفتار دو خصوصیت دیگر نیز داشته باشد و آن دو خصوصیت هدف اصلی بعثت پیامبران به خصوص پیامبر اکرم است 1- عدالت 2- اخلاق.
او توضیح داد: خداوند هدف بعثت پیامبران را قیام مردم به قسط معرفی می کند و عدالت همه جانبه در جامعه، عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی، عدالت اجتماعی و به خصوص عدالت سیاسی و حقوقی در جامعه و پیامبر نیز به صراحت اعلام می کند که من برانگیخته شدم که مکارم اخلاق را تضمین کنم.
خاتمی گفت: متاسفم که در این موقعیت هم جمهوریت نظام ما یعنی جایگاه و حق مردم و حقوق شهروندی و تعیین کننده بودن رای مردم برای ذهن های زیادی مورد تردید قرار گرفته و ما شاهد اجرای عدالت و اخلاق در جامعه مان نیستیم به خصوص از جانب نهاد هایی که حکومتی هستند و باید عدالت و اخلاق را به عنوان یک نهاد در جامعه استوار کنند.
او تاکید کرد: این برای ما به عنوان کسانی که دلبسته به راه امام و انقلاب بودیم تاثر آور است و خدشه دار شدن این انقلاب هزینه ای بسیار سنگین تر از گرفتاری دوستان مان در زندان و کشته شدن افراد است گرچه همین دستگیری ها و کشته شدن ها نشانه این است که حق و عدالت و اخلاق و رعایت حقوق مردم رعایت نشده و نمی شود.
عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: مطالبی که تاکنون از جانب ما بیان شدن خیر خواهانه بوده است. من ضمن تشکر از مواضع و بیاناتی که آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه داشتند ایشان مطالبی واقعا از سر خیر خواهی و منطق بیان کردند و کسی نمی تواند در اینکه آقای هاشمی دلسوز این انقلاب است و برای انقلاب مایه گذاشته است تردید کند. آنچه که بیان شد به نظر ما حداقل هایی است که می تواند اعتماد را به مردم باز گرداند و فضا را تلطیف کند.
خاتمی تاکید کرد: با آزادی زندانیان با رسیدگی به وضع کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند و خسارت های مادی و معنوی دیده اند و با تبدیل فضای نظامی امنیتی به فضایی که در آن بحث و گفتگو و تامین حقوق مردم بشود.
رئیس دولت اصلاحات گفت: عمل به این حداقل ها به نفع همه از جمله نظام، رهبری و تک تک افراد است و منطق حکم می کند که این توصیه های خیرخواهانه مورد توجه قرار گیرد همانطور که بارها تاکید کرده ایم و در بیانات خطیب نماز جمعه نیز بود خسارت بزرگ ما لطمه خوردن به اعتماد عمومی است چرا که بزرگترین پشتوانه هر نظام مردمی از جمله نظام جمهوری اسلامی اعتماد مردم است که اگر از بین برود قابل جبران نیست.
او افزود: اگر قبول داریم که این اعتماد لطمه خورده و میلیون ها انسان دلسوز این انقلاب، وابسته به این انقلاب که متاسفانه به اختشاش گر و وابسته به بیگانه متهم شده اند. میلیون ها انسانی که فقط و فقط اعتراض مدنی و ساده می کنند مورد تهاجم قرار گرفتند و به چهره های مورد احترام و اعتمادشان اهانت شد. اگر این اعتماد لااقل در بخش قابل توجهی از جامعه بهم خورده است. خیر و حکمت و تدبیر جامعه و دلبستگی به انقلاب و دلبستگی به اسلام و مردم این است که همگی تلاش کنیم این اعتماد برگردد.
او گفت: فریاد زده شد که این راه وجود دارد و می توان کاری کرد که این اعتماد لطمه خورده به خاطر اعلام نتیجه انتخابات که لااقل مورد قبول میلیون ها انسان قرار نگرفت را جبران کرد اما مورد توجه قرار نگرفت و با تحریکات و تبلیغات با آن برخورد شد.
سید محمد خاتمی گفت: امروز بنده اضافه می کنم علاوه بر مطالبی که آقای هاشمی گفتند گرچه در مطالب ایشان اشاره ای به این مطلب بود، اما من می گویم راه کار برای بازگرداندن اعتماد عمومی هنوز وجود دارد صرف نظر از آزادی زندانیان و رسیدگی به کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند در حالی که ما هنوز نمی دانیم چند نفر کشته شده اند و چند نفر در زندان هستند. راه دیگری نیز هست، راهی که خود قانون معرفی کرده راه همه پرسی است آیا اکثریت جامعه ما این وضع را قبول دارد؟ اگر اینچنین است بسیار خوب همه تسلیم هستیم و اگر قبول ندارد باید جبران کنیم این راهی است که قانون اساسی پیشنهاد کرده است.
او تاکید کرد: ما با پا فشاری روی یک موضع غلط نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. البته همه پرسی باید از سوی یک نهاد بی طرف که مورد اعتماد باشد انجام شود مثلا خود مجمع تشخیص مصلحت بیاید و این کار را انجام دهد و یا نهاد های دیگری که می توان تامین کرد.
خاتمی افزود: اگر اعتماد مردم لطمه خورده و اگر اعتماد بزرگترین سرمایه کشور است و اگر ادامه راه بدون اعتماد مردم و جلب نظر مردم دشوار بلکه ناممکن است باید همه تلاش کنند همه مسئولان، همه مردم، همه خیرخواهان که این اعتماد برگردد و راه بازگرداندن اعتماد مردم وجود دارد. « از خود مردم باید پرسید».
او در پایان گفت: من امیدوارم که مطالبی که توسط خیر خواهان از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته شده بود مورد توجه قرار بگیرد. و در آینده ای نه چندان دور شاهد بازگشت عزیزان به کانون خانواده ها و بازگشت به عرصه حیات اجتماعی باشیم. از حضور شما سپاسگذارم و امیدوارم که خدا به شما صبر بدهد و به همه تدبیری بدهد برای بازگشتن به راه ها و اموری که به نفع و برد همه است.

0 نظرات: